måndag 24 juni 2013

PÅ JAKT EFTER RUDA!

Ännu en helg. Vi valde att spendera lördagsnatten åter igen vid sjön som ska innehålla större ruda. Klockan 21 möttes vi upp för att spendera natten stirrandes på flöten. Mäsket blandas till och kastas ut och det dröjer inte länge innan första bubblorna börjar dyka upp. Bubblorna närmar sig sakta men säkert Alex flöte, napp och första sutaren för kvällen ligger i håven! Bra start men det var ruda vi var ute efter men lika roligt är det för det!

Kvällen fortsätter och Alex hinner landa två till med största på 1.6. Efter ett tag börjar det komma in bubblor mot min mäskplats, inte alls lika intensivt utan små små bubblor. Lyftnapp, krokning och vi ser en hög rygg uppe i ytan! En större ruda sitter fast på kroken men kliver av snabbt... Surt men det är sånt som händer. På med majs och räka på kroken och ut igen! Klockan börjar bli strax efter 1 på natten innan nästa hugg kommer på mitt spö! Denna gång är det en sutare som snabbt sticker iväg i en mindre rusning. Efter en kortare fight kan min första sutare för natten simma tillbaka till sitt rätta element. 20 minuter efter får jag ännu ett lyftnapp och kan kroka en till sutare i samma kaliber! Riktig bra fight på dessa fiskar trots att de inte är så jättestora!

Natten börjar gå med sitt slut och med soluppgången plockar jag en mindre sutare och även Alex lycka plocka 2 till innan vi bestämmer oss för att packa ihop vid 6-tiden. 7 sutare och en missad ruda... Snart har vi rudan som vi fortsätter att jaga!



Inga kommentarer: